User experience goals

on august 28 | in Metode, Specifikation | by | with No Comments

Kendetegnet for user experience goals er, at de beskriver det pågældende produkts subjektive kvaliteter, såsom fornemmelser og/eller følelser der er forbundet med produktet. Disse bruges som mål på hvordan brugeren opfatter interaktionen med et system, og adresserer de overordnede følelsesmæssige kvaliteter for brugeroplevelsen, frem for at vurdere hvor brugbart eller hvor produktivt systemet er. Kvaliteterne vil typisk være beskrevet med en række tillægsord fx om produktet er tilfredsstillende (satisfying), behageligt (enjoyable), underholdende (entertaining), motiverende (motivating) m.fl.

De forskellige aspekter af user experience goals, vil typisk være beskrevet med en række tillægsord. Eksempelvis om produktet er tilfredsstillende (satisfying), behageligt (enjoyable), sjovt (fun), underholdende (entertaining), hjælpsomt (helpful), motiverende (motivating), æstetisk tiltalende (aesthetically pleasing), understøttende for kreativitet (supportive of creativity), m.fl. Som eksempel vil jeg beskrive nogle af de ovenstående termer, for at give et indblik i hvordan disse kan være.

Termen satisfying bruges, når en bruger er færdig med at bruge et interaktivt produkt og har en følelse af tilfredshed i kroppen. Han har opnået det han ville. Det kunne fx være, at han ville finde information om en dyreart, eller se hvad der kommer i fjernsynet. Helpful kunne eksempelvis være, at en trinvis guide hjalp brugeren med at finde den rigtige ansøgningsformular frem, eller at vejrudsigten kan læses højt fra hjemmesiden. Det sidste eksempel jeg vil beskrive er motivating. Et hvert nyt system har en vis indlæringstid. Det kan være et online billedalbum, som har flere avancerede funktioner til at sortere og kategorisere billeder med. Alle disse funktioner kan virke uoverskuelige for brugeren, hvis de præsenteres på én gang. Derfor implementeres der en funktion, som løbende præsenterer brugeren for meddelelser med nye funktioner. Eksempelvis kunne der efter det første billedupload komme et hint til brugeren, om hvad systemet også kan. Meddelelserne vil motivere brugeren til, at lære systemet at kende, men også skabe et engagement.

 

Kilder: Sharp et al., 2009: 25-27.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

« »

Scroll to top