Fra brugbarhed til brugeroplevelse

on august 31 | in User Experience | by | with No Comments

Det var almindelig praksis inden for feltet interaktionsdesign, at anvende usability i forbindelse med udviklingen af grænseflader til interaktive systemer. Det primære fokus lå på systemets anvendelse og hvor effektivt det var til at udføre en bestemt opgave, eller om det havde værktøjslignende funktioner og hvor hurtigt brugeren kunne lære produktet at kende. Det primære fokus var møntet på systemet frem for brugeren (McCarthy & Wright, 2004: 9). Med ved årtusindeskiftet skete der et skift. Brugerens oplevelse af produktet blev det centrale (Sharp et al., 2009: 26-27). Med fokus på brugeroplevelsen var det nødvendigt, at sætte sig i brugerens sted for at kunne designe produkter, der var rettet mod brugerens følelsesmæssige forventninger og var individuelt vedkommende (Ibid., 26-27). I dag er denne tendens blevet udbredt til at omfatte den totale brugeroplevelse, der rummer alle aspekter af brugerens oplevelse (McCarthy & Wright, 2004: 9-10). Dette kan ses hos Philips2, der med deres ”sense and simplicity” slogan, tillægger deres elektroniske produkter følelse, hvor livsstil og oplevelse går hånd i hånd3 og mobilproducenten HTC4, der med Sense5, har gjort mobiltelefoners grænseflade intuitiv og oplevelsesorienteret. Disse eksempler slår temaet for opgaven an, hvor jeg ønsker at rette fokus på brugeroplevelse, brugervenlighed og brugerdrevet design.

2www.philips.com.

3www.philips.dk/about/company/brand/brandpromise.

4www.htc.com.

5www.htc.com/dk/htcsense.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

« »

Scroll to top