Designprincipper

on august 28 | in Specifikation | by | with No Comments

[pullquote_left]”…[Usability is]… the effectiveness, efficiency and satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular envinonments.” Jordan 1998[/pullquote_left]

Et designprincip er på et abstrakt plan, en generel antagelse af hvad et design skal indeholde og bruges som hjælp i udarbejdelsen af et design (Sharp et al., 2009: 29). Nedenfor er et udpluk af Don Normans (2002) designprincipper, der kan beskrives som er et miks mellem teori, viden, erfaring og almindelig fornuft:

  • Consistency (konsistens) er at designe et produkt på en konsistent måde, så ens opgaver udføres på lignende måder (Ibid., 53).
  • Visability (synlighed) handler om at synliggøre relevante elementer i designet (Ibid., 99).
  • Mapping består i at skabe en umiddelbar forståelse, mellem handlinger og resultater, så brugerne ved hvilke muligheder systemet giver dem. Mapping medfører en passende konceptuel model til produktet (Ibid., 22-23,53).
  • Affordance. En affordance er en kvalitet af et objekt, eller et miljø, der tillader en person til at udføre en handling. Men også hvordan et produkts samlede egenskaber fremstår og hvor indlysende produktets anvendelse kommunikeres (Ibid., 9).
  • Feedbackbetyder, at enhver handling skal gives en øjeblikkelig og oplagt effekt, så brugeren kan se hvad der sker ved en handling. At der er en kobling mellem handling og respons (Norman, 2002: 99).
  • Constraints er, at opsætte forhindringer så en forkert brug er umulig gjort, men også at produktet skal designes på den sikreste måde, med en lille fejlmargin og stadig være let at bruge. (Norman, 2002: 54-55).

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

« »

Scroll to top